THE GREAT WALL MARATHON – KINA

26. maj 2001
Niels Erik og Else fortæller her om en oplevelse ud over det sædvanlige
Af Else Stellan Jensen (på opfordring af Jørgen)
Niels Erik og jeg havde valgt dette marathon som kombineret løbetur/ferie, derfor valgte vi en 16 dages tur.
Jeg havde trænet meget målrettet i et halvt år – de sidste par mdr. 85-90 km pr. uge for-delt over 6 dage + den 7. dag styrketræning i diverse maskiner bla. for at styrke lårmusklerne til at kunne klare trapperne (1800 x 2 ).
Niels Erik havde ca. trænet det halve, han havde jo også valgt halvmaraton distancen.
Lørdag den 19/5
Vi mødtes i Kastrup med “vores” gruppe (24 personer) og den danske rejseleder.
Under hele opholdet skulle vi være sammen i denne gruppe. Flyet lettede kl. 19.45.
Søndag den 20/5
Beijing (Peking)
Vi landede kl. 10.15 (kinesisk tid) temperaturen var 37 grader og det var barsk lige da vi trådte ud af flyveren.
Efter bagageudlevering samles vi i vores bus og kørte direkte til det 1. udflugts mål : SOMMERPALADSET, som var et yndet udflugtsmål for kejserne.
Her vandrede vi rundt og var desuden ude at sejle på søen. Vores 1. måltid med pinde blev indtaget her (vi spiste for øvrigt med pinde til alle måltider og blev mætte).
Næste mål var besøg i ZOO, hvor vi selvfølgelig skulle se de truede Panda bjørne. Derefter kørte vi til vores hotel godt trætte dels af rejsen og dels af den uvante varme.
Mandag den 21/5
Denne dag skulle vi opleve meget og blev derfor vækket kl. 06.30 og var først tilbage på hotellet kl. 21.30.
Vi startede med at besøge DEN HIMMELSKE FREDSPLADS, denne enorme plads kunne rumme ca. 10.000 mennesker – her så vi Mao i Mausoleet, besøget det enorme kejserpalads i DEN FORBUDTE BY, hvor fik vi et fantastisk historisk foredrag – det var enormt hvilken magt kejseren havde på dette tidspunkt, senere besøgte vi HIMLENS TEMPEL, enestående eksempel på Ming-dynastiets arkitektur.
Turen gik så videre til en Cloisonné fabrik, hvor vi så hvordan de lavede/malede porselænsvaser m.m. Lige efter aftensmaden oplevede vi PEKING OPERA dog i for-kortet udgave (1 time var nok til denne “kattemusik”).
Tirsdag den 22/5
Besøgte vi en lokal familie, en børnehave og derefter kørte vi til det spændende LAMA-TEMPEL, hvor vi så adskillige statuer af Buddha – symboliserede forskellige ting f.eks. sundhed, frugtbarhed osv., især beundrede vi den enorme 18 m høje Buddha lavet af ét stykke sadeltræ.
Eftermiddagen tilbragte vi på “SILKEMARKEDET”, som mindede lidt om Hjallerup Marked.
Onsdag den 23/5
Denne dag var fridag så “de seriøse løbere”( Niels Erik og jeg tilhørte selvfølgelig denne gruppe) startede dagen kl. 07.00 med en løbetur i den nærliggende park.
Vi valgte dette tidspunk på dagen inden det blev for varmt (32-37 grader). Det var en fantastisk oplevelse af se flere hundrede kinesere i alle aldre dyrke Tai-Chi – gymnastik.
Resten af dagen tilbragt vi sammen med et andet par i den gamle bydel m.m.
Torsdag den 24/5
Generalprøve på muren
Vi blev vækket kl. 04.00, idet vi alle skulle være klar med bagage osv. til afgang kl. 05, hvor vi skulle køre ca. 3 timer til Huangyaguan ved den kinesiske mur, det særlige udvalgte sted, hvor vi skulle løbe marathon på lørdag.
Det var et flot syn, da de ca. 25-28 busser efter opsamlingspunktet fulgtes ad. Efter ankomsten samles vi alle på Yin og Yang pladsen, hvor der blev givet 1 times instruktion med gode råd, udlevering af startnumre osv.
Det var et krav at alle deltagere skulle prøve at gå på den del af muren (ca. 3 km med 1800 trapper af meget forskellige størrelser) som vi skulle “løbe” på 2 gange.
Vi begav os af sted gruppevis – mange med sommerfugle i maven – nu var vi her virkelig, det vi havde drømt om i ½ år. Det gik op og ned af diverse forskellige trapper og gedestier, bredden varierede fra omkring 4 m til godt 1 m – virkelig et flot syn når vi kikkede ud over bjergene og denne utrolige slange af bygningsværk, som muren er, en fantastisk oplevelse.
Vi fik taget en hel del billeder og video.
Turen her var utrolig hård og varm bare at gå, hvordan skulle vi så klare det – og så 2 gang på selve løbsdagen?
Tvivlen meldte sig hos flere, som valgt at lave startnr. om til halvmaraton (især flere amerikanere).
Efter frokost kørte vi ud til en af landsbyerne, hvor helmarathonløberne skulle igennem, det var en rigtig lille hyggelig og fattig by.
Godt trætte og mætte af dagens oplevelser kørte vores gruppe til vores hotel i en nærliggende by – Jixian – ca. en times kørsel.
Om aftenen havde vores guide bestilt massage til sig selv, det er hovedsagelig blinde kineser som udfører dette og det er de gode til, vi ved det, for Niels Erik og jeg skulle selvfølgelig også prøve – det var virkeligt lækkert.
Fredag den 25/5
Denne dag var jeg lidt bekymret for, idet den ikke var planlagt som hviledag (dagen før marathon), men vi deltog alligevel.
Vi besøgte de berømt QING-GRAVE et imponerende kæmpestort gravområde der “huser” 5 kejsere, 14 kejserinder og 136 konkubiner. Derefter så vi DULESHI TEMPLET og så havde vi lige fri 1-2 timer inden vi skulle køre til PASTAPARTY, som foregik lige bagved Yin og Yang pladsen v/muren.

Lørdag den 26/5
MARATHON DAG
Vi blev vækket kl. 04.00 – der var afgang præsis en time senere – vi ankom til start/målområdet på Yin og Yang pladsen ved 6 tiden, her havde vi så god tid til at “sætte os op” til løbet, idet helmarathon startede kl. 07.30 og halvmaraton ½ time senere.
RUTEN: Efter 1 km gik det ca. 4,5 km stejlt opad på asfalteret vej, 3 km op/ned på muren, ca. 26 km mest på grusvej bl.a. i dalen og igennem flere små landsbyer, 3 km på muren igen (bare den anden vej) til sidst 4-5 km nogenlunde nedad på asfalteret vej.
Vejret høj sol og ca. 32 grader, så der skulle fortsat drikkes utroligt meget vand.
Det var en fantastisk oplevelse – I kender den alle – at stå der ved starten da skuddet lyder – endelig, endelig var det virkeligt.
Jeg tog det med ro de 4-5 km opad, som vi var blevet anbefalet, snakkede lidt til højre og venstre, så gik turen de første 1800 trin på muren og jeg drak og drak, det hele gik efter planen.
Turen udad mod landsbyerne begyndte MEN så havde jeg balladen – maven begyndte at brokke sig (turistmave) så jeg måtte “træde af på naturens vegne” og det fortsatte desværre resten af turen.
Jeg brugte tillige lidt tid på at måle blodsukker (p.g.a. diabetes) 6-7 gange, her var jeg dog glædelig overrasket, idet mit blodsukker var meget pænt stabilt under hele turen.
Både Niels Erik og jeg tog os tid til at fotografere undervejs på ruten for denne marathontur drejede sig mere om oplevelse og gennemførelse end tiden.
Vi gennemførte begge, Niels Erik brugte 3,42 timer på halvmaraton (han skulle også over trapperne 2 gange) og jeg brugte 7,19 timer.
De fleste fra gruppen ventede på mig, så da jeg kom i mål gik turen i bus til Beijing ca. 3 timer – det var hårdt for jeg kastede op i ca. et par timer.
Da vi endelig nåede til vores hotel “røg” jeg på sygehuset og fik drops og salt, men selv det kunne ikke ødelægge den kanon gode stemning, oplevelse og følelse af at have gennemført “turen på muren.”
Det var bare en ekstra oplevelse Niels Erik og jeg fik. Han fik allernådigst lov til at sove på en hård briks/båre uden sengetøj om natten.

Søndag den 27/5
Efter af være tanket op med vand og salt samt en velfortjent nattesøvn var jeg på toppen igen og i stand til at “stå på egne ben”.
Jeg blev derfor udskrevet fra sygehuset ved middagstid. Da vi var tilbage på hotellet igen bestilte vi et par rigtige gode amerikansk toast ( jeg havde faktisk ikke fået andet at spise siden lørdag morgen kl. 04.30 end et par bananer m.v. på ruten).
Efter en velfortjent lur var vi klar til at tage med til galla middag om aftenen, hvor vi alle samles.

Mandag den 28/5
Mandag morgen skulle vi med nattog (20 timer) til Huangshan sydvest for Shanghai – det var også et oplevelse for sig selv.
Stor forskel mellem os og alm. kinesere, vi sov i 4 mands kupéer – luksus, mens de var stuvet 30-40 personer sammen og sov i 3 etager.

Tirsdag den 29/5
Vi blev vækket kl. 05.15 og en halv time senere steg vi af toget og kørte i bus til vores hotel 900 m oppe i bjergene.
Denne dag var vi på vandring i bjergområdet – kaldet Det Gule Bjerg, temperaturen var betydelig lavere (12 grader) end de ca. 35 grader vi var vandt til, vi var med svævebane op/ned og havde en utrolig godt oplevelsesrig dag i bjergene.

Onsdag den 30/5
I dag blev vi vækket kl. 06.00 for vi havde en lang bustur foran os til byen Suzhou (11 timer incl. ophold) men turen var vældig flot – mindede lidt om Østrig med bjerge og undervejs så vi rismarker “te marker” m.v.

Torsdag den 31/5
Her i Suzhou besøgte vi FISKERNES HAVE, mindede lidt om japanske haver, silkespindere og den gamle bydel.
Om aftenen var der underholdning og optræden i Fiskernes have. En virkelig hyggelig lille by.

Fredag, den 1/6
Denne dag sejlede vi af kanaler til den charmerende by Zhouzhuang (Kina´s Venedig). Denne by er bilfri og gaderne er gennemkrydset af små kanaler, som er forbunden med adskillige broer.
Herfra kørte vi i bus i 2-3 timer til SHANGHAI, byen med ca. 15 mill. indbyggere.

Lørdag den 2/6
Vi stod op kl. 6.00 og kørte ud til en park for at se kinesernes foretrukne sport TAI CHI, flere hundrede dyrkede denne sport på mange forskellige måder.
Havnen i Shanghai er en af verdens største og herfra var vi på kanalrundfart senere besøgte vi det 200 m høje TV TÅRN.
Om aftenen så vi Akrobatik på teater – fantastisk flot – det kan de, de små kinesere.

Søndag den 3/6
Hjemrejsedag – vi drog af sted fra morgenstunden og ca. et døgn efter var vi i Sæby godt trætte og helt fyldt op af spændende oplevelser.

Vi havde en så kanon god tur sammen med de andre 22 i vores gruppe, at vi var sammen her i Sæby en weekend i september for at opfriske minderne og se billeder – sådan kan en god tur også ende og kan “varmt” anbefales til andre.