SWISS ALPINE MARATHON

Efter grundig træning deltog Olav på marathondistancen i et af verdens hårdeste “Fell races”, ‘Swiss Alpine Marathon’
Af Olav B. Madsen

SOMMEREN 2001
EFTER AT HAVE TRÆNET MÅLRETTET TIL ÅRETS LØB, HVOR JEG HAVDE TILBAGELAGT 2500 KM, MED EN DEL LANGE TURE PÅ MELLEM 44-51 KM I DET MEST KUPPEREDE TERRÆN OMKRING FREDERIKSHAVN, MENTE JEG AT VÆRE GODT FORBEREDT TIL DET 78 KM LANGE ULTRALØB I DE SCHWEIZISKE BJERGE (HØJDEFORSKELLE +- 2320 MTR).
MEN DET SKULLE VISE SIG AT GÅ MEGET ANDERLEDES.
EFTER AT HAVE SKRANTET DET MESTE AF FORÅRET, BLEV DEN SIDSTE MÅNED ET RENT MARERIT MED ADSKILLIGE UNDERSØGELSER PÅ SYGEHUSET.
DE SIDSTE PRØVER INDEN AFGANG VISTE EN MEGET LAV BLODPROCENT SAMT LAVE MINERALTAL. MED OP MOD 15-20 DAGLIGE TOILETBESØG VAR DET MED STOR SKEPSIS AT AFREJSEDAGEN BLEV IMØDEKOMMET – JEG HAVDE INDSTILLET MIG PÅ AT DET BLEV TIL EN FERIEOPLEVELSE SAMMEN MED NICOLAI (MIN SØN).

AFREJSE
VI TOG FRA ÅLBORG SØNDAG EFTERMIDDAG.
EFTER OPSAMLING NED GENNEM JYLLAND BLEV VI 23 PASSAGERER INSTALLERET I EN LÆKKER KONFERRENCEBUS, MED MASSER AF PLADS OG FRI BAR (ØL, VAND OG KAFFE) TIL RÅDIGHED. KL 10.30 NÆSTE FORMIDDAG / MAN) ANKOM VI TIL VORES LÆKRE LEJLIGHEDER, DER HAVDE EN RIGTIG GOD BELIGGENHED I KANTEN AF DAVOS .
VED ANKOMSTEN FIK VI UDLEVERET BILLETTER TIL DE REGIONALE TOG SAMT TIL DE LOKALE BUSSER ( SOM VI GJORDE FLITTIGT BRUG AF).
ALLEREDE KL 11 VAR DER JOGGINGTUR OMKRING DEN SMUKKE DAVOSERSEE (54 MTR. DYB), DER LÅ I NÆRHEDEN AF HOTELLET, EN TUR PÅ 5-6 KM.

FORSMAG PÅ RUTEN
TIRSDAG MORGEN REJSTE VI MED TOGET UD TIL DET STED, HVOR OPSTIGNINGEN TIL DE 2 BJERGPAS, SOM SKULLE PASSERES OM LØRDAGEN, BEGYNDTE.
DET VAR MED STOR SPÆNDING VI TOG PÅ DEN TUR, NÅR MAN I UGEN INDEN AFREJSEN HAVDE FULGT CYKELRYTTTERNE I TOUR DE FRANCE, HVOR DE PASSEREDE COL DEL MADELINE (1999 MTR.), SAMT DET LEGENDARISKE ALPE D´UES (1850 MTR.), OG TÆNKTE PÅ AT DE BJERGE VI SKULLE PASSERE IKKE BLOT VAR HØJERE MEN OGSÅ HAVDE EN LANGT HØJERE STIGNINGSPROCENT.
TUREN VI SKULLE GÅ VAR 18 KM.
ALLEREDE FRA STARTEN STEG DET MERE END JEG PÅ NOGEN MÅDER HAVDE FORESTILLET MIG.
DET BLEV EN HÅRD MEN UTOLIG SMUK TUR, HVOR VI FIK SET HVAD DER VENTEDE PÅ LØBSDAGEN.
SAMTIDIG KUNNE VI NYDE DEN SMUKKE UDSIGT, OG VI FIK TAGET EN MASSE FOTOS, FOR PÅ LØBSDAGEN HAR MAN NOK AT GØRE MED, AT SE HVOR MAN TRÆDER.
PÅ STRÆKNINGEN MELLEN DE 2 BJERGTOPPE , GIK VI PÅ EN BJERGSIDE MED EN UNIK PANORAMAUDSIGT.
PÅ DEN STRÆKNING VAR DER EN DEL FOLK, SOM VAR I GANG MED AT PREPERE STIEN – DET FOREGIK MED ISHAKKER !

LØBSDAG
DAGEN FORINDEN HAVDE JEG BESLUTTET, AT FORSØGE MIG PÅ MARATHONDISTANCEN.
KL. 8.00 PÅ SELVE LØBSDAGEN TOG VI NED FOR, AT SE STARTEN PÅ ULTRALØBET SAMT PÅ 30 KM – LØBET.
( DER ER EN NEDLØBSRUTE DER HAR MÅL, HVOR VI SENERE PÅ DAGEN STARTER PÅ MARATHONEN). VI REJSTE MED TOGET UD TIL BERGU`N, HVOR STARTEN SKULLE GÅ KL. 11.30.
TOGET VAR FORSINKET SÅ JEG VAR FØRST I STARTSLUSEN 3 MIN. FØR DET BLEV SKUDT I GANG.
( TEMPERATUREN VAR PÅ 280 ).
PÅ VEJ UD I TOGET VAR DER FLERE STEDER, HVOR VI KUNNE FØLGE ULTRALØBERNE. EFTER EN SLØJFE I BYEN BLEV VI LEDT IND PÅ DEN SASMME RUTE SOM UILTRALØBERNE.
DE FØRSTE 10 KM GIK DET JÆVNT OPAD (400mtr). TIL CHANTZ, SOM VI STARTEDE TIRSDAGENS VANDRETUR FRA, JEG BRUGTE 53. MIN PÅ AT NÅ DERTIL. FRA CHANTZ BEGYNDTE DEN BRATTE OPSTIGNING MOD DEN FØRSTE BJERGTOP KÆTZHUTTE ( 2630 MTR.), MED OP TIL 15% STIGNINGER, PÅ DE 5 KM OP TIL TOPPEN STEG DET 600 MTR.
OPSTIGNINGEN TOG EN TIME.
FRA KÆTZHUTTE OVER TIL DEN NÆSTE BJERGTOP VAR DER 8 KM. EFTER CA. EN KM DELTE RUTERNE SIG – ULTRALØBERNE BLIVER OPPE PÅ BJERGSIDEN I CA. 2500 METERS HØJDE, MED PANORAMAUDSIGTER, MENS VI BLIVER LEDT NED I BUNDEN AF EN BJERGKLØFT I 2192 MTR. INDEN VI SKAL OP AD EN EKSTREM STIGNING, HVOR DET STIGER IKKE MINDRE END 414 MTR. PÅ BLOT 2,6 KM!!!! ( TIL SAMMENLIGNING STIGER FLADE KIRKEVEJ 40 MTR. PÅ 3 KM).
NÅR MAN GODT UDMATTET NÅR DEN SNEKLÆDTE BJERGTOP ER DER EN LÆGE (”DR. SLIM”) DER SPØRGER TIL ENS VELBEFINDENDE. JEG SVAREDE ’ I´M GREAT ’ HVOREFTER JEG FIK LOV TIL AT FORTSÆTTE.
IKKE ALLE FIK LOV TIL AT KOMME VIDERE. DA JEG PASSEREDE TOPPEN SAD DER 2 LØBERE OG VENTEDE PÅ AT BLIVE FLØJET NED MED HELIKOPTER (VEL OG MÆRKE FOR EGEN REGNING).
EFTER AT HAVE PASSERET TOPPEN KOMMER DER ET NEDLØB DER VIL NOGET IDET FALDET ER 600 MTR. PÅ BLOT 4,3 KM. NED TIL DYRRBODEN.
(EN ENDESTATION FOR BUSSER OG BILER, HVOR MANGE FJELDVANDRERE STARTER IDET DET LIGGER I BUNDEN AF EN BJERGKLØFT).
FRA OM TIRSDAGEN, HVOR VI GIK DET SAMME STED VAR DEN FØRSTE KM. AF NEDLØBET FORVANDLET TIL EN BÆK AF SMELTEVAND, IDET DER HAVDE VÆRET MEGET VARMT HELE UGEN.
DE SIDSTE 14 KM FRA BYRRBODEN OG MOD MÅL ER DEN STRÆKNING PÅ HELE RUTEN, HVOR MAN FINDER DEN BEDSTE RYTME, IDET DET FALDER JÆVNT (500 MTR.) MOD MÅL PÅ DAVOS STADION. (OM ONSDAGEN HAVDE VI TAGET BUSSEN UD TIL DYRRBODEN OG JOGGET HJEM , SÅ VI VIDSTE HVAD VI GIK IND TIL).
PÅ STADION VAR DER EN UTROLIG DEJLIG STEMNING, DET FØRSTE JEG SÅ VAR EN 5-6 FRA GRUPPEN, DER HEPPER MED HVER SIT DANNEBROGSFLAG.
PÅ RUTEN MELLEM BJERGTOPPENE MØDER MAN RIGTIG MANGE FJELDVANDRERE SOM HEPPER (HOP HOP HOP) OG KOMMER MED MORALSK OPBAKNING.
MIN TID BLEV 4. 53. EFTER OMSTÆNDIGHEDERNE VAR JEG UTROLIG GLAD FOR BLOT AT FULDFØRE. VINDERTIDEN PÅ MARATHONEN BLEV 3.13, OG DET VAR BLOT FJERDE GANG I LØBETS HISTORIE AT EN LØBER VAR KOMMET UNDER 3.20, HVILKET SIGER MEGET OM RUTENS SVÆRHEDSGRAD.
ET LØB HVOR FORPLEJNINGEN VAR HELT I TOP.

SCT. MOURITZ
UGEN BØD OGSÅ PÅ EN UTROLIG FLOT OG BETAGENDE TOGTUR TIL SCT. MORITZ (1½ TIMES KØRSEL), HVOR IKKE FÆRRE END 70 BROER OVER DYBE KLØFTER, SAMT 40 TUNELLER BLEV PASSERET (DET VAR UROLIGT SMUKT, OG DET ENE FLOTTE POSTKORT EFTER DET ANDET DUKKEDE OP, SOM NICOLAI UDTRYKTE DET).
VI VAR OGSÅ UDE AT KØRE SOMMERBOBSLÆDE PÅ EN AF BJERGSIDERNE, SOM OMKRANSER DAVOS, DER ER EUROPAS HØJST BELLIGGENDE BY I 1550 MTR.S HØJDE, MED CA. 2000 INDB.
BYEN ER EN VINTERSPORTSBY, HVOR PRISERNE FOR HOTELLERNE ER CA. 75% DYRERE OM VINTEREN END OM SOMMEREN.
GUIDERNE VAR GODT KLÆDT PÅ, DEN ENE VAR FØDT I SCHWEIZ, OG HAVDE BOET DER I 21 ÅR.
HUN FORTALTE BL.A. EN MASSE OMKRING INFRASTRUKTUREN, HVILKET VAR LÆRERIGT OG SPÆNDENDE.

SWISSS ALPINE MARATHON
ER EN TOTAL OPLEVELSE FOR KROP OG SJÆL, SOM KAN ANBEFALES.
TUREN KAN UDMÆRKET LAVES SOM EN KOMBINATIONSTUR FOR FJELDVANDRERE SAMT LØBERE.